ویژگی های مدرسه
یاوران امین
1
کلاس حضوری در فضای مجازی
- استفاده مطلوب از بستر فضای مجازی جهت برگزاری کلاس های برخط و الزامات آموزش در آموزش مجازی فضای کلاس از فضای حضوری نباید فاصله بگیرد.
- امکان اشتراک صوت و تصویر در هر لحظه به اراده معلم و دانشآموز به تعداد بی نهایت.
- نظارت بر عملکرد مجازی با استفاده ازسامانه های هوشمند مجازی و مربی محوری.
2
ارزش یابی شفاف و عملی
- فاصله گرفتن از ارزشیابی نمرهای و حرکت به سمت ارزشیابی های مستمر و توصیفی ( توصیف بدنی معنا که دانش آموز و خانواده دریابد در چه نقاطی ضعف دارد و در چه نقاطی می تواند رشد بیشتری داشته باشد.)
- توجه به آزمون های عملیاتی (کار آزمون) کار آزمون معما- کار آزمون دادگاه.
- رویداد ها و کارسوق های آموزشی :کار سوق کیمیای سعادت- کارسوق آقای کارآگاه- کارسوق چار سوق.
3
مشارکت اولیا
اولیا مشتری مدرسه نیستند، بلکه اثر گذار ترین بازوی پیشبرد اهداف تربیتی و آموزشی هستند. تعامل پویا و سازنده با خانواده ها راه حل بزرگی است که تحقق اهداف را نوید میدهد.
4
آموزشی و مهارتی
توجه به اهداف سند تحول و حرکت کلی در چارچوب برنامه درسی ملی و توجه به سرفصل های درسی کتب درسی به عنوان یک بسته آموزشی تدارک دیده شده جامع. ناظر به این بسته آموزشی مثال هایی از تدارک روش های تدارک دیده شده به شرح ذیل می باشد:
اصول برنامه ریزی
- زمان کلاس پنجاه دقیقه ای در نظر گرفته شده است.(بهترین زمان برای یادگیری)
- توجه به تفاوت های فردی در تغییر آرایش کلاس متناسب با تفاوت و نیاز دانش آموزان، در قالب تشکیل گروه های مباحثه سه سطحی و تقسیم اعضا در کلاس های مختلف.
- توجه به تنوع نوع کلاس های یک روز و توزیع سنگینی درس ها در روزهای مختلف.
آموزش به کلاس ختم نمیشود
- استفاده از روش های مشارکتی و تعاملی به فراخور نیاز و توان کلاس (تشکیل گروه های مباحثه، برگزاری فعالیت های گروهی)
- ترکیب آموزش با پژوهش و توجه به ظرفیت های خارج از کلاس درس برای تعمیق مطالب درسی (ارجاع به منابع در دسترس در
منزل و فرصت همکاری پژوهشی سازنده خانواده) - فرصت کاربردی سازی مسائل با رویکرد مدرسه آموزشی پنهان با طراحی فعالیت های جانبی
- روی کرد حل مسئله و یادگیری اکتشافی
مهارت همراه با آموزش
- آموزش کار با چوب و معرق توسط استاد هادی درس کار و فناوری
کار با برد آموزشی الکترونیک ، کار برق، ماکت سازی، آشپزی و … - استفاده از آزمایش های علمی در درس علوم در بخش شیمی و فیزیک با کمترین امکانات مثل لیوان، خاک و … و همچنین در بخش زیست مثل تشریح قلب، چشم و … یا استفاده از ماکت های بدن انسان.
مدرسه زیبایی ها
- هنرهای تجسمی (نقاشی) و خط تحریری
- هنرهای گرافیکی مانند موشن گرافیک، فتوشاپ، فتوکلیپ
اردوعضو جدایی ناپذیر/ جامعه پذیری در اردو/ اردو و نقش آفرینی های اجتماعی:
آموزش تولید به جای مصرف:
توجه به سلامت و اهمیت به ورزش:
ظرافت های روانشناسی:
تربیت:
توجه به ظرافت های تربیتی:
- صف های صبحگاه به جای قرار گرفتن پشت هم، کنار هم قرار میگیرند (به عمودی افقی)
- صندلی و میز دانش آموزان انفرادی و جدا از هم هستند جهت پیشگیری از آفت های تربیتی
- انتخاب دانش آموزان از جامعه همسایگی جهت حضور راحت بعد از ساعت اداری مدرسه...
- صف های صبحگاه به جای قرار گرفتن پشت هم، کنار هم قرار میگیرند (به عمودی افقی) صندلی و میز دانش آموزان انفرادی و جدا از هم هستند جهت پیشگیری از آفت های تربیتی انتخاب دانش آموزان از جامعه همسایگی جهت حضور راحت بعد از ساعت اداری مدرسه... ممانعت از ارتباط بین پایه ها در مدرسه، مسجد و کانون جهت جلوگیری از آفات تربیتی وحذف زمینه های اختلاط با فاصله کلاس نهم از هفتم و هشتم
تنوع اردویی:
- اردوی اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در یزد با برنامه چند وجهی شامل بازدید از موزه ها جهت درک راهکارهای ملی مقابله با کم آبی
- بازدید از گلخانه های بزرگ شهر یزد با توجه به صرفه جویی در مصرف آب
- شناخت قنات ها در تامین آب شرب شهر و بسترهای تفریحی کویر با استفاده و بازدید از مجموعه های تفریحی ورزشی کویر.
- اردوی معنوی مشهد با طرح چند بخشی شامل، فضا سازی قبل از سفر، یادداشت نویسی، دل نوشته و ... .
- اردوی تفریحی سرخه حصار با استفاده از الگوی مدرسه پنهان با نتیجه گیری پایانی "دنیا مزرعه آخرت" (کسب امتیاز گروهی و رقابت تیمی و استفاده از فروشگاه غذا و وسایل پخت و پز با همان امتیاز و لذت استفاده از دستپخت خود)
- اردوی شناخت ورودی ها و افزایش تاب آوری سایر پایه ها، در شمال تابستان هر سال. (اردوی چندبخشی تفریحی، استقامتی و.... )
- اردوی جهادی لرستان (شهر سیل زده پلدختر)
مسئولیت های واقعی:
- جشن روز مادر در مدرسه به عنوان نمادی جهت درک زحمات مادر (همه ی برنامه روز مادر توسط خود بچه ها انجام میشود -جلسات متعدد تقسیم کار، پیگیری تامین مالی ، مجری گری ، مداحی و ... توسط دانش آموزان)
- مراسمات دهه ی محرم، فاطمیه، نیمه شعبان، عید غدیر (تمام مراحل فضاسازی، تدارکات، نظافت، استقبال، آشپزی و ... به کمک بچه های نوجوان، مربیان و خانواده ها صورت می گیرد.)
- تمام شب های ماه مبارک افطاری ساده با کمک بچه ها و خانواده هایشان (به ویژه مادرانشان) برای اهالی مسجد آماده می گردد.
انگیزش:
- حذف روش های غلط تشویق و تنبیه از جمله حذف تشویق های بیرونی شرطی ساز مثل کمد جوایز و ... و تنبیهات نادرست مثل تنبیه فیزیکی یا تحقیر (به طور مثال کاهش چشم گیر اخراج از کلاس، تنبیه در جمع جز در موارد لازم)
- تعریف هنجار های مدرسه و مجموعه به صورت بنیادین بر اساس ادب و اخلاق دینی مثل احترام به کرامت نفس، احترام به بزرگتر، تفاوت روابط در فضای مسجد و مدرسه(مانند استفاده از لفظ آقا پیشوند نام خانوادگی در مدرسه واسم کوچک در مسجد)
- امکان ارتقا در دریافت مسولیت بر اساس تلاش و عملکرد (مثل امکان عضویت در شورای مرکزی انجمن علمی، هسته های کاری هیات و ...)
- توجه به انگیزش های درونی و تقویت خودکنترلی به عنوان راهکارهای عملی و بلند مدت تقویت تقوا، ایمان وعمل صالح.
نیروی انسانی:
- نیروی انسانی مدرسه با توجه به فضای دینی، تربیتی و آموزشی مجموعه، از بین افراد متعهد، متخصص، آموزش پذیر و مستعد انتخاب می گردد و علاوه بر توجیهات اولیه پایش دائمی و آموزش دوره ای در دستور کار مسئولین مدرسه می باشد. این تعاملات و بررسی ها در همکاری با تمامی اعضای مدرسه برقرار می باشد به گونه ای که حتی همکاران خدماتی نیز برخی شایستگی ها و اگاهی های مقدماتی تربیت را دارا می باشند.
- علاوه بر نوع انتخاب همکاران، فضای موجود از نوع برادرانه و منعطف می باشد به گونه ای که نوع پذیرش حرفهای مسئولین بالادستی به جای رئیس و مرئوسی از نوع پذیرش رضایتمندانه توام با حفظ جایگاه ها می باشد.
تعدادی از برنامه های بدو خدمت و ضمن خدمت برگزار شده در ادامه ذکر می گردد:
- استفاده از نیرو های آزمایش شده در لایه مداری برتر سطح شهر تهران
- حلقه های روانشناسی مربیان با حضور استاد مظفری کارشناس ارشد روانشناسی و محقق علوم شناختی
- آموزش روش های رشد خلاقیت با حضور دکتر مظفری عضو سابق هیات علمی و مدیر یکی از مدارس اسلامی در لندن در ضمن در حال حاضر در بین همکاران مجموعه چهار نفر با تحصیلات حوزوی (سطوح عالی و در حال تحصیل) دو نفر دانشجوی سال پایانی دکتری از دانشگاه های تهران و خواجه نصیر، 7نفر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه های تهران، علم وصنعت، امیرکبیر و ... و دو نفر دانشجوی کارشناسی ارشد مشغول به فعالیت می باشند.